Unidad 1: La Galaxia internet.
PRIMERO DE ESO
|
|||||
Obxectivos
|
Contidos
|
Criterios de avaliación
|
Estándares de Aprendizaxe
|
Competencias clave
|
Grao mínimo de consecución
|
|
|||||
h
m
|
B1.1.
Escoita activa e observación das normas básicas que favorecen a comunicación.
|
B1.1.
Escoitar de forma activa e comprender o sentido global de textos orais.
|
LCLB1.1.1.
Recoñece e asume as regras de interacción, intervención e cortesía que
regulan os debates e calquera intercambio comunicativo oral.
|
CCL
CSC
|
Escoita
con atención e recoñece o sentido global en debates e outros intercambios
comunicativos e diistingue algunhas das regras de interacción, intervención e
cortesía.
|
a
d
g
|
B1.2.
Participación en debates, coloquios e conversas espontáneas respectando as
normas básicas de interacción, intervención e cortesía que regulan estas
prácticas orais.
|
B1.2.
Valorar a importancia da conversa na vida social practicando actos de fala
(contando, describindo, opinando, dialogando, etc.), en situacións
comunicativas propias da actividade escolar.
|
LCLB1.2.1.
Intervén en actos comunicativos orais e valora a súa participación.
|
CCL
CSIEE
|
Intervén
en debates e actividades de grupo, expresando ás veces os seus puntos de
vista e respectando opinións alleas.
|
h
|
B1.3. Coñecemento
e uso progresivamente autónomo das estratexias necesarias para a produción e
a avaliación de textos orais. Aspectos verbais e non verbais.
|
B1.3.
Recoñecer, interpretar e avaliar progresivamente a claridade expositiva, a
adecuación, a coherencia e a cohesión do contido das producións orais propias
e alleas, así como os aspectos prosódicos e os elementos non verbais (acenos,
movementos, ollada, etc.).
|
LCLB1.3.1.
Coñece o proceso de produción de discursos orais valorando a claridade
expositiva, a adecuación, a coherencia do discurso e a cohesión dos contidos.
|
CCL
CAA
|
Produce
discursos orais cunha mínima claridade, adecuación e coherencia.
|
LCLB1.3.2.
Recoñece a importancia dos aspectos prosódicos, da linguaxe non verbal, da
xestión de tempos e do emprego de axudas audiovisuais en calquera tipo de
discurso.
|
CD
CCL
(ENGADIDA POR MIN)
|
Produce
discursos orais atendendo suficientemente aos aspectos prosódicos, á linguaxe
non verbal, aos tempos e contando co apoio de recursos audiovisuais.
|
|||
LCLB1.3.3.
Recoñece os erros da produción oral propia e allea a partir da práctica
habitual da avaliación e autoavaliación, e propón solucións para melloralas.
|
CAA
|
-
Recoñece, mediante fichas de
coavaliación e autoavaliación, algúns dos erros cometidos na produción oral
propia e allea.
|
|||
g
h
|
B1.4.
Coñecemento, uso e aplicación das estratexias necesarias para falar en
público: planificación do discurso, prácticas orais formais e informais, e
avaliación progresiva.
|
B1.4.
Aprender a falar en público, en situacións formais e informais, de xeito
individual ou en grupo.
|
LCLB1.4.1.
Realiza presentacións orais.
|
CCL
|
Realiza
con suficiente corrección cando menos unha presentación oral cada trimestre.
|
a
d
h
m
|
B1.5.
Creación de textos orais e audiovisuais que reproduzan situacións reais ou
imaxinarias de comunicación.
|
B1.5.
Reproducir situacións reais ou imaxinarias de comunicación potenciando o
desenvolvemento progresivo das habilidades sociais, a expresión verbal e non
verbal, e a representación de realidades, sentimentos e emocións.
|
LCLB1.5.1.
Dramatiza e improvisa situacións reais ou imaxinarias de comunicación.
|
CSC
|
Demostra
unha progresividade na súa soltura para a dramatización de situacións reais
ou imaxinarias de comunicación.
|
|
|||||
h
n
|
B2.1.
Lectura, comprensión, interpretación e valoración de textos escritos de
ámbito persoal, educativo ou escolar, e de ámbito social.
|
B2.1.
Ler, comprender, interpretar e valorar textos en diferentes formatos e
soportes.
|
LCLB2.1.1.
Retén información e recoñece a idea principal e as ideas secundarias,
comprendendo as relacións entre elas.
|
CCL
|
É quen
de recoñecer a idea principal e algunhas das ideas secundarias, comprendendo
as relacións entre elas.
|
LCLB2.1.2.
Entende instrucións escritas de certa complexidade que lle permiten
desenvolverse en situacións da vida cotiá e nos procesos de aprendizaxe.
|
CCL
|
Demostra
que entende en xeral -aínda que poida non comprender ou seguir algún dos
pasos- instrucións escritas de certa
complexidade.
|
|||
LCLB2.1.3.
Interpreta, explica e deduce a información dada en diagramas, gráficas,
fotografías, mapas conceptuais, esquemas, etc.
|
CMCCT
|
Demostra
que entende en xeral -aínda que poida non comprender ou seguir algún dos
pasos- a información dada en
diagramas, gráficas, fotografías, mapas conceptuais, esquemas, etc.
|
|||
b
e
h
|
B2.2.
Utilización progresivamente autónoma da biblioteca escolar e das tecnoloxías
da información e da comunicación como fonte de obtención de información.
Educación para o uso, o tratamento e a produción de información.
|
B2.2.
Procurar e manexar información, na biblioteca e noutras fontes, en papel ou
dixital, para integrala nun proceso de aprendizaxe continua.
|
LCLB2.2.1.
Utiliza, de xeito autónomo, diversas fontes de información integrando os
coñecementos adquiridos nos seus discursos orais ou escritos.
|
CD
|
Elabora
e presenta traballos a partir de diversas fontes de información integrando
algúns dos coñecementos adquiridos nos seus discursos.
|
LCLB2.2.2.
Coñece e manexa habitualmente dicionarios impresos ou en versión dixital.
|
CD
|
Coñece e
manexa cando é imprescindible dicionarios impresos ou en versión dixital.
|
|||
LCLB2.2.3.
Coñece o funcionamento de bibliotecas (escolares, locais, etc.) e de
bibliotecas dixitais, e é capaz de solicitar autonomamente libros, vídeos,
etc.
|
CD
|
Utiliza
a biblioteca escolar (e outras da súa contorna) de forma autónoma.
|
|||
g
h
|
B2.3.
Coñecemento e uso das técnicas e estratexias para a produción de textos
escritos: planificación, obtención de datos, organización da información, redacción
e revisión do texto. A escritura como proceso.
|
B2.3.
Aplicar progresivamente as estratexias necesarias para producir textos
adecuados, coherentes e cohesionados.
|
LCLB2.3.1.
Aplica técnicas diversas para planificar os seus escritos (esquemas, árbores,
mapas conceptuais etc.) e redacta borradores de escritura.
|
CSIE
|
Aplica
técnicas diversas para planificar os seus escritos e redacta cando menos un
borrador de cada un dos seus escritos, que conserva no seu portafolio.
|
h
l
|
B2.4.
Produción de textos escritos e audiovisuais relacionados co ámbito persoal,
co educativo ou escolar e co social.
B2.5.
Produción de textos escritos e audiovisuais narrativos, descritivos,
instrutivos, expositivos e argumentativos e escritura de textos dialogados.
|
B2.4. Escribir
textos en diferentes soportes e formatos, en relación co ámbito de uso.
|
LCLB2.4.1.
Escribe textos propios do ámbito persoal e familiar, escolar ou educativo e
social, imitando textos modelo.
|
CCL
|
Escribe
textos de certa extensión e cun mínimo de corrección formal e conceptual,
propios do ámbito persoal e familiar, escolar ou educativo e social, imitando
textos modelo.
|
LCLB2.4.2.
Escribe textos narrativos, descritivos e instrutivos, expositivos,
argumentativos e dialogados, imitando textos modelo.
|
CCL
|
Escribe
cunha certa corrección formal e conceptual textos narrativos, descritivos e
instrutivos, expositivos, argumentativos e dialogados, imitando textos
modelo.
|
|||
LCLB2.4.3.
Realiza esquemas e mapas, e explica por escrito o significado dos elementos
visuais que poden aparecer nos textos.
|
CMCCT
CD
|
Realiza
esquemas e mapas establecendo as adecuadas relacións xerárquicas entre as
ideas principais e cando menos algunhas ideas secundarias. Explica por
escrito o significado dalgúns dos elementos visuais más destacables que poden
aparecer nos textos.
|
|||
|
|||||
b
h
|
B3.2.
Coñecemento, uso e valoración das normas ortográficas e gramaticais,
recoñecendo o seu valor social e a necesidade de cinguirse a elas para
conseguir unha comunicación eficaz.
|
B3.1.
Aplicar os coñecementos sobre a lingua e as súas normas de uso para resolver
problemas de comprensión de textos orais e escritos e para a composición e a
revisión progresivamente autónoma dos textos propios e alleos.
|
LCLB3.1.2.
Recoñece e corrixe erros ortográficos e gramaticais en textos propios e
alleos, aplicando os coñecementos adquiridos para mellorar a produción de
textos nas súas producións orais, escritas e audiovisuais.
|
CCL
|
Recoñece
e corrixe os erros ortográficos e gramaticais (h-, b/v, g/j, ll/y, s/x, c/z,
acentuación, concordancia, graos do adxectivo) máis importantes e habituais
en textos propios e alleos, aplicando os coñecementos adquiridos para
mellorar a produción de textos propios.
|
LCLB3.1.3.
Coñece e utiliza adecuadamente as formas verbais nas súas producións orais e
escritas.
|
CCL
|
Coñece e
utiliza adecuadamente as formas verbais dos verbos regulares e dos verbos
irregulares máis utilizados nas súas producións orais e escritas.
|
|||
e
h
|
B3.3.
Manexo de dicionarios e outras fontes de consulta en papel e formato dixital
sobre o uso da lingua.
|
B3.2.
Usar de forma efectiva os dicionarios e outras fontes de consulta, tanto en
papel como en formato dixital, para resolver dúbidas en relación ao manexo da
lingua e para enriquecer o propio vocabulario.
|
LCLB3.2.1.
Utiliza fontes variadas de consulta en formatos diversos para resolver as
súas dúbidas sobre o uso da lingua e para ampliar o seu vocabulario.
|
CD
|
Utiliza
diccionarios, libros de texto e/ou outras fontes de consulta en formatos
diversos para resolver algunhas das súas dúbidas sobre o uso da lingua e para
ampliar o seu vocabulario.
|
h
|
B3.4.
Recoñecemento, uso e explicación dos conectores textuais e dos principais
mecanismos de referencia interna, tanto gramaticais como léxicos.
|
B3.3.
Identificar os conectores textuais e os principais mecanismos de referencia
interna presentes nos textos, recoñecendo a súa función na organización do
contido do discurso.
|
LCLB3.3.1.
Recoñece, usa e explica os conectores textuais (de adición, contraste e
explicación) e os principais mecanismos de referencia interna, gramaticais
(substitucións pronominais) e léxicos (elipse e substitucións mediante
sinónimos e hiperónimos), valorando a súa función na organización do contido do
texto.
|
CCL
|
Recoñece,
usa e explica con progresividade os principais conectores textuais (de
adición, contraste e explicación) e os principais mecanismos de referencia
interna, gramaticais (substitucións pronominais) e léxicos (elipse e
substitucións mediante sinónimos e hiperónimos).
|
a
h
|
B3.5.
Recoñecemento, uso e explicación dos recursos de modalización en función da
persoa que fala ou escribe. Expresión da obxectividade e da subxectividade a
través das modalidades oracionais e as referencias internas ao emisor e ao
receptor nos textos.
|
B3.4.
Identificar a intención comunicativa da persoa que fala ou escribe.
|
LCLB3.4.1.
Recoñece a expresión da obxectividade ou subxectividade identificando as
modalidades asertivas, interrogativas, exclamativas, desiderativas,
dubitativas e imperativas en relación coa intención comunicativa do emisor.
|
CSC
CCL
|
Recoñece
a expresión máis habitual e clara da obxectividade ou subxectividade,
identificando a maioría das modalidades asertivas, interrogativas,
exclamativas, desiderativas, dubitativas e imperativas en relación coa
intención comunicativa do emisor.
|
i
l
|
B3.6.
Participación en proxectos (elaboración de materiais multimedia, folletos,
carteis, recensións sobre libros e películas, etc.) nos que se utilicen
varias linguas, tanto curriculares como outras presentes no centro docente, e
relacionados cos elementos
transversais, evitando estereotipos lingüísticos ou culturais.
|
B3.5.
Participar en proxectos (elaboración de materiais multimedia, folletos,
carteis, recensións sobre libros e películas, etc.) nos que se utilicen
varias linguas, tanto curriculares como outras presentes no centro docente, e
relacionados cos elementos
transversais, evitando estereotipos lingüísticos ou culturais.
|
LCLB3.5.1.
Participa en proxectos (elaboración de materiais multimedia, folletos,
carteis, recensións sobre libros e películas, obras de teatro, etc.) nos que
se utilizan varias linguas e relacionados
cos elementos transversais, evita estereotipos lingüísticos ou
culturais, e valora as competencias que posúe como persoa plurilingüe.
|
CCL
CAA
|
Participa
suficientemente en proxectos nos que se utilizan varias linguas e
relacionados cos elementos transversais, evita estereotipos lingüísticos ou culturais,
e valora as competencias que posúe como persoa plurilingüe.
|
a
h
i
ñ
o
|
B3.7.
Recoñecemento da diversidade lingüística propia do ámbito persoal, social e
mediático.
|
B3.6.
Recoñecer e valorar a diversidade lingüística, con especial atención á realidade
do centro docente e do ámbito social do alumnado.
|
LCLB3.6.1.
Coñece e valora a diversidade lingüística do seu grupo, do centro docente e
do seu ámbito social próximo.
|
CSC
|
Coñece
minimamente a diversidade lingüística do seu grupo, do seu centro docente e
do seu ámbito social próximo.
|
g
h
|
B3.8.
Identificación e progresiva utilización dos coñecementos sobre as linguas
para desenvolver unha competencia comunicativa integrada.
|
B3.7.
Reflexionar sobre o sistema e as normas de uso das linguas, mediante a
comparación e a transformación de textos, enunciados e palabras, e utilizar
estes coñecementos para solucionar problemas de comprensión e para a
produción de textos.
|
LCLB3.7.1.
Utiliza os coñecementos lingüísticos de ámbito contextual, textual, oracional
e da palabra, desenvolvidos no curso nunha das linguas, para mellorar a
comprensión e produción dos textos traballados en calquera das outras.
|
CAA
|
Utiliza
algúns dos coñecementos lingüísticos -especialmente se son froito dun
explícito reparto de contidos entre os profesores das materias- desenvolvidos
no curso nunha das linguas, para mellorar a comprensión e produción dos
textos traballados en calquera das outras.
|
SEGUNDO
DE ESO
|
|||||
Obxectivos
|
Contidos
|
Criterios de avaliación
|
Estándares de Aprendizaxe
|
Competencias clave
|
Grao mínimo de concreción
|
|
Bloque 1. Comunicación
oral: escoitar e falar
|
|
|
||
h
m
|
B1.1.
Comprensión, interpretación e valoración de textos orais en relación co
ámbito de uso: ámbito persoal, educativo ou escolar, e social.
|
B1.1.
Escoitar de forma activa, comprender, interpretar e valorar textos orais
propios dos ámbitos persoal, educativo ou escolar, e social.
|
LCLB1.1.1.
Comprende o sentido global de textos orais propios do ámbito persoal,
escolar/ educativo e social, identificando a estrutura, a información
relevante e a intención comunicativa do/da falante.
|
CCL
|
Comprende
o sentido global de textos orais propios do ámbito persoal, escolar/educativo
e social, identificando de maneira aproximada (aínda con erros menores)
a estrutura, a información relevante e a intención comunicativa do/da
falante.
|
LCLB1.1.2.
Retén información relevante e extrae informacións concretas.
|
CCL
|
Retén a
maior parte da información
relevante e extrae informacións concretas.
|
|||
LCLB1.1.3.
Segue e interpreta instrucións orais respectando a xerarquía dada.
|
CCL
|
Case
sempre segue e interpreta instrucións orais respectando
a xerarquía dada.
|
|||
h
m
|
B1.2.
Comprensión, interpretación e valoración de textos orais en relación coa súa
finalidade: textos narrativos, descritivos, instrutivos, expositivos e textos
argumentativos. Diálogo.
|
B1.2.
Escoitar de xeito activo, comprender, interpretar e valorar textos orais de
diferente tipo.
|
LCLB1.2.1.
Comprende o sentido global de textos orais de intención narrativa,
descritiva, instrutiva, expositiva e argumentativa, identificando a
información relevante, determinando o tema e recoñecendo a intención
comunicativa do/da falante, así como a súa estrutura e as estratexias de
cohesión textual oral.
|
CCL
|
Comprende
o sentido global de textos orais de intención narrativa, descritiva,
instrutiva, expositiva e argumentativa, identificando de maneira
aproximada (aínda con erros menores) a información relevante,
determinando o tema e recoñecendo na maior parte dos casos a intención
comunicativa do/da falante, así como alguns aspectos significativos da
súa estrutura e as estratexias de cohesión textual oral.
|
LCLB1.2.2.
Retén información relevante e extrae informacións concretas.
|
CCL
|
Retén a
maior parte da información
relevante e extrae informacións concretas.
|
|||
LCLB1.2.3.
Utiliza progresivamente os instrumentos adecuados para localizar o
significado de palabras ou enunciados descoñecidos (demanda axuda, procura en
dicionarios, lembra o contexto en que aparece, etc.).
|
CAA
|
Utiliza
progresivamente os instrumentos adecuados para localizar o significado de
palabras ou enunciados descoñecidos (demanda axuda, procura en dicionarios,
lembra o contexto en que aparece, etc.).
|
|||
LCLB1.2.4.
Resume textos narrativos, descritivos, instrutivos, expositivos e
argumentativos de forma clara, recollendo as ideas principais e integrando a
información en oracións que se relacionen loxicamente e semanticamente.
|
CCL
CAA
|
Resume
textos narrativos, descritivos, instrutivos, expositivos e argumentativos de
forma progresivamente máis clara, recollendo a maior parte das
ideas principais e integrando de maneira progresiva a información en
oracións que se relacionen loxicamente e semanticamente.
|
|||
h
m
|
B1.3.
Escoita activa e cumprimento das normas básicas que favorecen a comunicación.
|
B1.3.
Escoitar de xeito activo e comprender o sentido global de textos orais.
|
LCLB1.3.1.
Observa e analiza as intervencións particulares de cada participante nun
debate tendo en conta o ton empregado, a linguaxe que se utiliza, o contido e
o grao de respecto cara ás opinións das demais persoas.
|
CCL
CSC
|
Observa
e analiza progresivamente as intervencións particulares de cada
participante nun debate tendo en conta a maioría destes aspectos: o
ton empregado, a linguaxe que se utiliza, o contido e o grao de respecto cara
ás opinións das demais persoas.
|
h
|
B1.4.
Coñecemento e uso progresivamente autónomo das estratexias necesarias para a
produción e a avaliación de textos orais. Aspectos verbais e non verbais.
|
B1.4. Comprender o sentido global de textos orais.
|
LCLB1.4.1.
Recoñece o proceso de produción de discursos orais valorando a claridade
expositiva, a adecuación, a coherencia do discurso e a cohesión dos contidos.
|
CSIE
|
Recoñece
o proceso de produción de discursos orais valorando progresivamente a
maior parte destes aspectos: a claridade expositiva, a adecuación, a
coherencia do discurso e a cohesión dos contidos.
|
LCLB1.4.2.
Recoñece a importancia dos aspectos prosódicos, da linguaxe non verbal e da
xestión de tempos, e o emprego de axudas audiovisuais en calquera tipo de
discurso.
|
CD
CCL
(engadido por min)
|
Recoñece
progresiva e suficientemente a importancia dos aspectos prosódicos, da
linguaxe non verbal e da xestión de tempos, e o emprego de axudas
audiovisuais en calquera tipo de discurso.
|
|||
LCLB1.4.3.
Recoñece os erros da produción oral propia e allea a partir da práctica
habitual da avaliación e autoavaliación, e propón solucións para melloralas.
|
CAA
|
Recoñece
os erros máis relevantes da produción oral propia e allea a partir da
práctica habitual da avaliación e autoavaliación, e -cando menos
ocasionalmente- propón solucións para melloralas.
|
|||
g
h
|
B1.5.
Coñecemento, uso e aplicación das estratexias necesarias para falar en
público: planificación do discurso, prácticas orais formais e informais, e
avaliación progresiva.
|
B1.5.
Aprender a falar en público, en situacións formais e informais, de xeito
individual ou en grupo.
|
LCLB1.5.1.
Realiza presentacións orais.
|
CCL
|
Realiza con
correción progresiva presentacións orais.
|
LCLB1.5.2.
Realiza intervencións non planificadas dentro da aula, analizando e
comparando as similitudes e as diferenzas entre discursos formais e
espontáneos.
|
CSC
|
Realiza
intervencións non planificadas dentro da aula, analizando e comparando algunhas
das similitudes e as diferenzas entre discursos formais e espontáneos.
|
|||
LCLB1.5.3.
Incorpora progresivamente palabras propias do nivel formal da lingua nas súas
prácticas orais.
|
CCL
|
Incorpora
progresivamente algunhas
palabras propias do nivel formal da lingua propostas polo profesorado
nas súas prácticas orais.
|
|||
LCLB1.5.4.
Pronuncia con corrección e claridade, modulando e adaptando a súa mensaxe á
finalidade da práctica oral.
|
CCL
|
Pronuncia
con progresiva corrección e claridade, modulando e adaptando nun
grao suficiente a súa mensaxe á finalidade da práctica oral.
|
|||
a
d
g
|
B1.6.
Participación en debates, coloquios e conversas espontáneas respectando as
normas básicas de interacción, intervención e cortesía que regulan estas
prácticas orais.
B1.7.
Creación de textos orais e audiovisuais que reproduzan situacións reais ou
imaxinarias de comunicación.
|
B1.6. Participar
e valorar a intervención en debates, coloquios e conversas espontáneas.
|
LCLB1.6.1.
Cínguese ao tema, non divaga e atende as instrucións do/da moderador/a en
debates e coloquios.
|
CSC
|
Cínguese
suficientemente ao tema, non divaga apenas e atende case
sempre as instrucións do/da moderador/a en debates e coloquios.
|
LCLB1.6.2.
Respecta as normas de cortesía que deben dirixir as conversas orais
axustándose á quenda de palabra, respectando o espazo, xesticulando
adecuadamente, escoitando activamente as demais persoas e usando fórmulas de
saúdo e despedida.
|
CCL
CSC
|
Respecta
progresivamente a maior parte das normas de cortesía que deben dirixir
as conversas orais axustándose á quenda de palabra, respectando o espazo,
xesticulando adecuadamente, escoitando activamente as demais persoas e usando
fórmulas de saúdo e despedida.
|
|||
|
|||||
b
h
|
B2.1.
Coñecemento e uso das técnicas e estratexias necesarias para a comprensión de
textos escritos.
|
B2.1.
Aplicar estratexias de lectura comprensiva e crítica de textos.
|
LCLB2.1.1.
Pon en práctica diferentes estratexias de lectura en función do obxectivo e o
tipo de texto.
|
CCL
|
Pon en
práctica algunhas das diferentes estratexias de lectura en función do
obxectivo e o tipo de texto.
|
LCLB2.1.2.
Comprende o significado das palabras propias de nivel formal da lingua e
incorpóraas ao seu repertorio léxico.
|
CCL
|
Comprende
o significado dalgunhas das palabras propias de nivel formal da lingua
e incorpóraas progresivamente ao seu repertorio léxico.
|
|||
LCLB2.1.3.
Relaciona a información explícita e implícita dun texto, e pona en relación
co contexto.
|
CCEC
|
Relaciona
progresiva e suficientemente a información explícita e implícita dun
texto, e pona en relación co contexto.
|
|||
LCLB2.1.4.
Deduce a idea principal dun texto e recoñece as ideas secundarias,
comprendendo as relacións que se establecen entre elas.
|
CCL
|
Deduce a
idea principal dun texto e recoñece a maior parte das ideas
secundarias, comprendendo as relacións que se establecen entre elas.
|
|||
LCLB2.1.5.
Fai inferencias e hipóteses sobre o sentido dunha frase ou dun texto que
conteña diferentes matices semánticos e que favorezan a construción do
significado global e a avaliación crítica.
|
CMCCT
|
Fai progresivamente
algunhas inferencias e hipóteses sobre o sentido dunha frase ou dun texto
que conteña diferentes matices semánticos e que favorezan a construción do
significado global e a avaliación crítica.
|
|||
b
h
l
|
B2.2.
Lectura, comprensión e interpretación de textos narrativos, descritivos,
instrutivos, expositivos e argumentativos.
|
B2.2. Ler,
comprender, interpretar e valorar textos en diferentes formatos e soportes.
|
LCLB2.2.1.
Localiza, relaciona e secuencia informacións explícitas e implícitas nun
texto, e deduce informacións ou valoracións implícitas.
|
CCL
|
Localiza,
relaciona e secuencia progresivamente
informacións explícitas e algunhas das informacións implícitas
nun texto, e deduce algunhas informacións ou valoracións implícitas.
|
LCLB2.2.2.
Interpreta, explica e deduce a información dada en diagramas, gráficas,
fotografías, mapas conceptuais, esquemas, etc.
|
CMCCT
|
Interpreta,
explica e deduce progresivamente a información máis relevante
dada en diagramas, gráficas, fotografías, mapas conceptuais, esquemas, etc.
|
|||
b
e
h
|
B2.3.
Utilización progresivamente autónoma da biblioteca escolar e das tecnoloxías
da información e da comunicación como fonte de obtención de información.
Educación para o uso, o tratamento e a produción de información.
|
B2.3.
Procurar e manexar información, na biblioteca e noutras fontes, en papel ou
dixital, para integrala nun proceso de aprendizaxe continua.
|
LCLB2.3.1.
Utiliza de xeito autónomo diversas fontes de información integrando os
coñecementos adquiridos nos seus discursos orais ou escritos.
|
CD
|
Utiliza
de xeito progresivamente autónomo diversas fontes de información
integrando os coñecementos adquiridos nos seus discursos orais ou escritos.
|
LCLB2.3.2.
Coñece o funcionamento de bibliotecas (escolares, locais, etc.) e de
bibliotecas dixitais, e é capaz de solicitar autonomamente libros, vídeos,
etc.
|
CD
|
Coñece o
funcionamento da biblioteca escolar do centro e de bibliotecas dixitais, e é
capaz de solicitar autonomamente libros, vídeos, etc.
|
|||
g
h
|
B2.4.
Coñecemento e uso das técnicas e as estratexias para a produción de textos escritos:
planificación, obtención de datos, organización da información, redacción e
revisión do texto. A escritura como proceso.
|
B2.4.
Aplicar progresivamente as estratexias necesarias para producir textos
adecuados, coherentes e cohesionados.
|
LCLB2.4.1.
Aplica técnicas diversas para planificar os seus escritos (esquemas, árbores,
mapas conceptuais etc.) e redacta borradores de escritura.
|
CSIE
|
Aplica progresivamente
técnicas diversas para planificar os seus escritos (esquemas, árbores, mapas
conceptuais etc.) e redacta borradores de escritura.
|
LCLB2.4.2.
Escribe textos usando o rexistro adecuado, organizando as ideas con
claridade, enlazando enunciados en secuencias lineais cohesionadas e
respectando as normas gramaticais e ortográficas.
|
CCL
|
Escribe
textos con progresiva mellora usando o rexistro adecuado, organizando
as ideas con suficiente claridade, enlazando enunciados en secuencias
lineais cohesionadas e respectando na maior parte dos casos as principais
normas gramaticais e ortográficas.
|
|||
e
h
i
l
|
B2.5.
Produción de textos escritos e audiovisuais relacionados co ámbito persoal,
educativo ou escolar, e social.
B2.6.
Produción de textos escritos e audiovisuais narrativos, descritivos,
instrutivos, expositivos e argumentativos, e escritura de textos dialogados.
|
B2.5.
Escribir textos en diferentes soportes e formatos, en relación co ámbito de
uso.
|
LCLB2.5.1.
Escribe textos propios do ámbito persoal e familiar, escolar ou educativo e
social, imitando textos modelo.
|
CCL
|
Escribe con
progresiva corrección textos propios do ámbito persoal e familiar,
escolar ou educativo e social, imitando textos modelo.
|
LCLB2.5.2.
Escribe textos narrativos, descritivos e instrutivos, expositivos,
argumentativos e dialogados, imitando textos modelo.
|
CCEC
|
Escribe con
progresiva corrección textos narrativos, descritivos e instrutivos,
expositivos, argumentativos e dialogados, imitando textos modelo.
|
|||
LCLB2.5.3.
Realiza esquemas e mapas, e explica por escrito o significado dos elementos
visuais que poden aparecer nos textos.
|
CMCCT
CD
|
Realiza
esquemas e mapas, e explica por escrito con progresiva e suficiente
corrección o significado dos elementos visuais que poden aparecer nos
textos.
|
|||
|
Bloque 3. Coñecemento da lingua
|
|
|
||
i
l
|
B3.8.
Participación en proxectos (elaboración de materiais multimedia, folletos,
carteis, recensións sobre libros e películas, etc.) nos que se utilicen
varias linguas, tanto curriculares como outras presentes no centro docente, e
relacionados cos elementos
transversais, evitando estereotipos lingüísticos ou culturais.
|
B3.7.
Participar en proxectos (elaboración de materiais multimedia, folletos,
carteis, recensións sobre libros e películas, etc.) nos que se utilicen
varias linguas, tanto curriculares como outras presentes no centro docente, e
relacionados cos elementos
transversais, evitando estereotipos lingüísticos ou culturais.
|
LCLB3.7.1.
Participa en proxectos (elaboración de materiais multimedia, folletos,
carteis, recensións sobre libros e películas, obras de teatro, etc.) nos que
se utilizan varias linguas e relacionados
cos elementos transversais, evita estereotipos lingüísticos ou
culturais, e valora as competencias que posúe como persoa plurilingüe.
|
CCL
|
Participa
suficientemente en proxectos (elaboración de materiais multimedia,
folletos, carteis, recensións sobre libros e películas, obras de teatro,
etc.) nos que se utilizan varias linguas e relacionados cos elementos transversais, evita estereotipos
lingüísticos ou culturais, e valora as competencias que posúe como persoa
plurilingüe.
|
a
h
i
ñ
o
|
B3.9.
Recoñecemento da diversidade lingüística propia do ámbito persoal, social e
mediático.
|
B3.8.
Recoñecer e valorar a diversidade lingüística, con especial atención á
realidade galega.
|
LCLB3.8.1.
Coñece e valora a diversidade lingüística de Galicia.
|
CSC
|
Coñece e
valora suficientemente a diversidade lingüística de Galicia.
|
g
h
|
B3.10.
Identificación e progresiva utilización dos coñecementos sobre as linguas
para desenvolver unha competencia comunicativa integrada.
|
B3.9.
Reflexionar sobre o sistema e as normas de uso das linguas, mediante a
comparación e a transformación de textos, enunciados e palabras, e utilizar
estes coñecementos para solucionar problemas de comprensión e para a
produción de textos.
|
LCLB3.9.1.
Utiliza os coñecementos lingüísticos de ámbito contextual, textual, oracional
e da palabra, desenvolvidos no curso nunha das linguas, para mellorar a
comprensión e a produción dos textos traballados en calquera das outras.
|
CAA
|
Utiliza
os coñecementos lingüísticos -especialmente os que sexan froito dun explícito
reparto de contidos entre os profesores das materias- de ámbito contextual,
textual, oracional e da palabra, desenvolvidos no curso nunha das linguas,
para mellorar a comprensión e a produción dos textos traballados en calquera
das outras.
|
TEMPORALIZACIÓN
Y TAREAS:
Primera
y segunda sesiones: Determinar si una página web / blog es fiable o no.
-
Grupo
grande: Tormenta de ideas para detectar conocimientos previos.
Preguntas:¿Cómo saben si la
información es fiable o no?
-
Trabajo
individual: Les pedimos que entren de diferentes páginas web y blogs y que
rellenen la siguiente ficha justificando sus respuestas: (aprendizaje modelado
o vicario).
FIABILIDAD
|
SELECCIÖN DE CONTENIDOS
|
ACTUALIZACIÖN
|
NAVEGABILIDAD
|
ORGANIZACIÖN
|
LEGIBILIDAD
|
ADECUACIÓN AL DESTINATARIO
|
-
El
profesor recoge la ficha y la evalúa.
Rúbrica:
-
Distingue
una página que ofrece información fiable de una que no lo hace.
-
Responde
adecuadamente a las preguntas que se le plantean en la ficha en referencia a
las páginas web analizadas.
-
Justifica
sus respuestas.
Ponemos
común las respuestas en el encerado. El profesor puede guiar para acabar
haciendo una lista completa de ítems de evaluación.
Avaliación
de proceso de ensino-aprendizaxe
Como era a primeira vez que traballaba a
alfabetización dixital no aula, no sabía moi ben como ía saír. Non tiña
experiencia previa para saber como facelo. En xeral, estas primeiras sesións
foron bastante satisfactorias, mais hai cousas que mellorar.
1. Temporalización:
A secuencia foi deseñada para dúas
sesións, e tiven que adicarlle catro. Tampouco tiña pensado que o alumnado
rematase o traballo en casa e vinme obrigado a que moitos deles o tivesen que
facer. As causas son moitas e moi complexas, pero fundamentalmente hai dúas.
a) A conexión a internet. Desgraciadamente,
non é o mesmo facer eu a proba na casa, cun ancho de banda que funciona
perfectamente, que facelo no aula, cos ordenadores abalar e un ancho de banda
que compartir con todo o instituto. Os portátiles tardaban moitísimo en
arrancar e as páxinas demorábanse tamén moito -iso cando cargaban, porque as
veces nin sequera o facían-.
b) A dificultade da linguaxe da ficha.
Pareceume boa idea darlles unha ficha cuxo rexistro fose un pouco superior á
competencia que ten un alumno estándar de primeiro da ESO. Pensei que sería
unha forma de mellorar a competencia lingüística. Porén, a distancia que había
entre o seu rexistro e o que había que ter para respostar á ficha era
demasiada. Vinme na obriga de moverme continuamente polas mesas atendendo
individualmente a cada alumno, explicándolle o que quería dicir cada pregunta e
deixándolle claro qué era o que se esperaba del. Afortunadamente, en varias das
sesións había outro profesor de lingua comigo, polo que podíamos atender ao
alumnado o dobre de rápido, pero aínda así o ritmo de traballo ralentizouse de
máis.
2. A dificultade da linguaxe da ficha. Como
acabo de dicir, era demasiado.
3. O alumnado tende a contestar si ou non,
sen xustificar as respostas.
4. Non é doado atopar unha páxina
claramente non fiable. A maioría teñen apariencia fiable, aínda que a
información que aporten sexa falsa. Isto confunde a rapaces de doce anos, que é
a primeira vez na súa vida que teñen que determinar se unha páxina é fiable ou
non. Para eles, en principio, todo o que está en internet é fiable.
Tercera sesión y cuarta sesiones:
Cómo buscar información en la web.
Por parejas: Se les pide que busquen
información sobre determinadas cuestiones. Tienen que conseguir dos cosas:
1)
Encontrar
la información.
2)
Hacer
explícito el modo en que lo buscan. Para ello se les pide que digan cómo
llegaron a esa información. (desde el buscador, de una página a otra, etc…).
3)
Tienen
que entregar dos cosas: la información acerca del tema que se les plantea, y
las estrategias de búsqueda que han usado. Se les pide que utilicen el mayor
número de estrategias posibles).
Rúbrica:
1)
Obtiene
suficiente información.
2)
La
información obtenida es pertinente.
3)
Especifica
los métodos de búsqueda.
4)
Utiliza
diversos modos de búsqueda.
En gran grupo ponemos los
resultados en común y elaboramos una guía para saber buscar en la web.
El resultado final debería ser más o
menos el siguiente:
Búsqueda:
1) Desde
el buscador:
- www.google.com,
www.bing.com, www.yahoo.com
- Hay
que introducir una clave de búsqueda.
- Como
cada buscador tiene sus propios parámetros, puede que los resultados sean muy
diferentes.
- Claves
de búsqueda posibles:
a)
Lenguaje natural.
• Copiar
literalmente la pregunta a la que deseo dar respuesta, por ejemplo: ¿Cómo se
arregla un grifo?
• Buscar
así es bastante arriesgado porque es muy ambiguo.
b) Frases literales
• Útil
para buscar páginas web que contengan literalmente esa frase.
• Se
copia entre comillas.
• Útil
para encontrar referencias bibliográficas.
c) Asociación de palabras clave:
• Usamos
a la vez varias palabras que consideramos que están relacionadas con lo que
queremos buscar.
• Esta
forma de búsqueda ajusta bastante los resultados.
d) Exclusión de términos.
• Se
pone un guión después de lo que queremos buscar y a continuación copiamos lo
que queremos excluir.
• Útil
cuando nos aparecen siempre resultados relacionados con algo que no queremos.
e) Comodines.
• Se
representa con un asterisco.
• Se
usa para reemplazar un conjunto indeterminado de caracteres.
• Abre
más la búsqueda.
f) Búsqueda avanzada.
• Acotar
la búsqueda.
• Cada
buscador da sus propias opciones para acotar.
g) Redefinición de la búsqueda.
• Después
de la evaluación de la información, si los resultados no nos satisfacen, hay
que redefinirla, cambiar los parámetros.
2) Metabuscadores:
- Un
“macrobuscador” que busca en varios buscadores a la vez.
- Lo
usamos cuando no queremos que los resultados de la búsqueda no estén sesgados
por las características/intereses de un único buscador.
- www.ipselon.com,
www.metracrawler.com, www.dogpile.com
3) Ir
de una página a otra:
4) Los
breadcrumbs o 'migas de pan' es un elemento muy utilizado para que el usuario
no se pierda, indicándole dónde está y la relación jerárquica de ese nodo con
el resto de la estructura de la web. La miga de pan (del inglés breadcrumb) o
el hilo de Ariadna (del francés fil d'Ariane) es una técnica de navegación
usada en muchas interfaces gráficas de usuario, además de páginas web. Aunque
su diseño puede adoptar infinidad de variantes, en términos generales consiste
en una línea de texto en la que se indica el recorrido seguido y la forma de
regresar. Permite que el usuario conozca la ruta de su ubicación en directorios
y subdirectorios, y navegue a través de ella.
Los breadcrumbs no indican
necesariamente el camino que han seguido los usuarios para llegar a ese nodo
web, por dos razones: los usuarios pueden venir redirigidos de otras webs; y
además, que el website utilice breadcrumbs no significa que tenga un estructura
hipertextual puramente jerárquica. Indican un posible camino desde la home
hasta la página actual, y la relación jerárquica entre todos los elementos del
breadcrumbs.
5) ¿Dónde
ha estado el usuario? La forma más sencilla de indicarle al usuario dónde ha
estado es ofreciendo una tonalidad de color diferente para los enlaces ya
visitados. El usuario recuerda las páginas que ha visitado, pero no tiene
porqué recordar el nombre de los enlaces que llevaban hacia ellas. De hecho,
quizás ni tan siquiera ha utilizado esos enlaces para llegar a esas páginas.
6) Adelante,
Atrás e Inicio. Estos típicos enlaces (casi siempre en forma de iconos) pueden
tener mayor o menor utilidad según cómo se haga uso de ellos. No es lo mismo
utilizar una barra de navegación (con los iconos 'atrás' y 'adelante') para
moverse por un subelemento del site que tenga una estructura secuencial (como
un artículo divido en páginas o una presentación secuencial de diapositivas),
que utilizar una barra de navegación de este tipo para moverse por el sitio web
en sí.
Avaliación do
proceso de ensino-aprendizaxe.
Tanto en primeiro da ESO como en segundo
atopeime coas mesmas dificultades:
a) O alumnado
non diferenciaba entre navegador e buscador. Esto foi solucionado doadamente
cunha explicación xeral.
b) O alumnado
tendía a empregar un único buscador, no noventa e nove por cento dos casos
Google. Aínda que insistín, a maioría dos traballos entregados se limitaban
Google.
c) Tamén houbo
moitos que empregaron un único criterio de búsqueda. Por exemplo, se tiñan que
buscar información sobre ballet, poñían ballet como palabra clave e nada máis.
Case ninguén redefinía os criterios de búsqueda.
d) Tamén foi
compricado que explicitasen o xeito en que chegaban á información. Eles me
entregaban un texto e listo.
e) A
consecuencia de todo isto, foi que moitos se limitaron a buscar nun par de
páxinas e facer un corta e pega.
Quinta y sexta sesiones: ¿Cómo se
hace una exposición oral?
-
En
grupos les pedimos que hagan un guión de cómo se hace una exposición oral. Para
ello pueden buscar en páginas, en tutoriales de youtube, etc… siguiendo las
pautas que hemos aprendido en sesiones anteriores.
-
Se
entrega el guión y se evalúa.
-
Hacemos
una puesta en común para elaborar un guión común para hacer exposiciones
orales. Este guión será el que se utilice como rúbrica para la siguiente
actividad. El resultado sería algo parecido a esto:
- La
información es pertinente.
- Aporta
datos suficientes.
- Utiliza
un registro adecuado.
- El
texto está bien estructurado/ordenado.
- Se
apoya de forma adecuada en las herramientas digitales.
- Dramatiza
adecuadamente: no lee, gestualiza, apela a los interlocutores, etc…
Séptima, octava y novena sesión:
Géneros textuales digitales.
-
Repartimos
por grupos los distintos géneros textuales digitales y le pedimos a cada grupo
que haga una presentación oral ante sus compañeros explicando qué es, cómo
funciona y cuáles son las convenciones del género textual digital que ha
escogido. La rúbrica de evaluación es el guión que hemos hecho en la actividad
anterior.
-
No
todos los alumnos van a estudiar todos los géneros. Se les pedirá que tomen
notas de lo expuesto con otros. Al final tienen que hacer un dossier con los
distintos géneros, su funcionamiento y sus convenciones. Será entregado y
evaluado. Asimismo, se les avisa de que en la siguiente actividad tendrán que
hacer un video-presentación sobre un género textual distinto del que han hecho
la presentación oral.
Décima, décimoprimera y décimosegunda
sesiones: Vídeo-presentación.
-
Volvemos
a repartir los géneros digitales textuales entre los grupos, pero cuidando que
los grupos no repitan el género que ya han trabajado en la actividad anterior.
Ahora les pedimos que hagan un vídeo-presentación en el que expliquen qué es
ese género, cómo funciona, etc… (un texto expositivo audiovisual).
-
Les
dejaremos tiempo en clase para que:
a)
Aprendan
a usar un editor de video gratuito.
b)
Busque
información y elabores un guión de qué características formales y de contenido
tienen los vídeos-presentación.
c)
Hagan
su propio vídeo-presentación sobre el género que tienen que trabajar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario