UNIDAD 3: EL DOCUMENTAL
AS LENDAS DE MOAÑA.
Primero de ESO.
|
|||||
Obxectivos
|
Contidos
|
Criterios de avaliación
|
Estándares de Aprendizaxe
|
Competencias clave
|
Grao mínimo de consecución
|
h
m
|
B1.1. Escoita activa e observación das normas básicas que favorecen a comunicación.
|
B1.1. Escoitar de forma activa e comprender o sentido global de textos
orais.
|
LCLB1.1.1. Recoñece e asume as regras de interacción, intervención e
cortesía que regulan os debates e calquera intercambio comunicativo oral.
|
CCL
CSC
|
Escoita con atención e recoñece o sentido global en debates e outros
intercambios comunicativos e diistingue algunhas das regras de interacción,
intervención e cortesía.
|
a
d
g
|
B1.2. Participación en debates, coloquios e conversas espontáneas
respectando as normas básicas de interacción, intervención e cortesía que
regulan estas prácticas orais.
|
B1.2. Valorar a importancia da conversa na vida social practicando actos
de fala (contando, describindo, opinando, dialogando, etc.), en situacións
comunicativas propias da actividade escolar.
|
LCLB1.2.1. Intervén en actos comunicativos orais e valora a súa
participación.
|
CCL
CSIEE
|
Intervén en debates e actividades de grupo, expresando ás veces os seus
puntos de vista e respectando opinións alleas.
|
a
d
h
m
|
B1.5. Creación de textos orais e audiovisuais que reproduzan situacións
reais ou imaxinarias de comunicación.
|
B1.5. Reproducir situacións reais ou imaxinarias de comunicación
potenciando o desenvolvemento progresivo das habilidades sociais, a expresión
verbal e non verbal, e a representación de realidades, sentimentos e
emocións.
|
LCLB1.5.1. Dramatiza e improvisa situacións reais ou imaxinarias de
comunicación.
|
CSC
|
Demostra unha progresividade na súa soltura para a dramatización de
situacións reais ou imaxinarias de comunicación.
|
h
n
|
B2.1. Lectura, comprensión, interpretación e valoración de textos
escritos de ámbito persoal, educativo ou escolar, e de ámbito social.
|
B2.1. Ler, comprender, interpretar e valorar textos en diferentes
formatos e soportes.
|
LCLB2.1.1. Retén información e recoñece a idea principal e as ideas
secundarias, comprendendo as relacións entre elas.
|
CCL
|
É quen de recoñecer a idea principal e algunhas das ideas secundarias,
comprendendo as relacións entre elas.
|
LCLB2.1.2. Entende instrucións escritas de certa complexidade que lle
permiten desenvolverse en situacións da vida cotiá e nos procesos de
aprendizaxe.
|
CCL
|
Demostra que entende en xeral -aínda que poida non comprender ou seguir
algún dos pasos- instrucións escritas
de certa complexidade.
|
|||
LCLB2.1.3. Interpreta, explica e deduce a información dada en diagramas,
gráficas, fotografías, mapas conceptuais, esquemas, etc.
|
CMCCT
|
Demostra que entende en xeral -aínda que poida non comprender ou seguir
algún dos pasos- a información dada en
diagramas, gráficas, fotografías, mapas conceptuais, esquemas, etc.
|
|||
b
e
h
|
B2.2. Utilización progresivamente autónoma da biblioteca escolar e das
tecnoloxías da información e da comunicación como fonte de obtención de
información. Educación para o uso, o tratamento e a produción de información.
|
B2.2. Procurar e manexar información, na biblioteca e noutras fontes, en
papel ou dixital, para integrala nun proceso de aprendizaxe continua.
|
LCLB2.2.1. Utiliza, de xeito autónomo, diversas fontes de información
integrando os coñecementos adquiridos nos seus discursos orais ou escritos.
|
CD
|
Elabora e presenta traballos a partir de diversas fontes de información
integrando algúns dos coñecementos adquiridos nos seus discursos.
|
LCLB2.2.2. Coñece e manexa habitualmente dicionarios impresos ou en
versión dixital.
|
CD
|
Coñece e manexa cando é imprescindible dicionarios impresos ou en versión
dixital.
|
|||
LCLB2.2.3. Coñece o funcionamento de bibliotecas (escolares, locais,
etc.) e de bibliotecas dixitais, e é capaz de solicitar autonomamente libros,
vídeos, etc.
|
CD
|
Utiliza a biblioteca escolar (e outras da súa contorna) de forma
autónoma.
|
|||
g
h
|
B2.3. Coñecemento e uso das técnicas e estratexias para a produción de
textos escritos: planificación, obtención de datos, organización da
información, redacción e revisión do texto. A escritura como proceso.
|
B2.3. Aplicar progresivamente as estratexias necesarias para producir
textos adecuados, coherentes e cohesionados.
|
LCLB2.3.1. Aplica técnicas diversas para planificar os seus escritos
(esquemas, árbores, mapas conceptuais etc.) e redacta borradores de
escritura.
|
CSIE
|
Aplica técnicas diversas para planificar os seus escritos e redacta cando
menos un borrador de cada un dos seus escritos, que conserva no seu
portafolio.
|
h
l
|
B2.4. Produción de textos escritos e audiovisuais relacionados co ámbito
persoal, co educativo ou escolar e co social.
B2.5. Produción de textos escritos e audiovisuais narrativos,
descritivos, instrutivos, expositivos e argumentativos e escritura de textos
dialogados.
|
B2.4. Escribir textos en diferentes soportes e formatos, en relación co
ámbito de uso.
|
LCLB2.4.1. Escribe textos propios do ámbito persoal e familiar, escolar
ou educativo e social, imitando textos modelo.
|
CCL
|
Escribe textos de certa extensión e cun mínimo de corrección formal e
conceptual, propios do ámbito persoal e familiar, escolar ou educativo e
social, imitando textos modelo.
|
LCLB2.4.2. Escribe textos narrativos, descritivos e instrutivos,
expositivos, argumentativos e dialogados, imitando textos modelo.
|
CCL
|
Escribe cunha certa corrección formal e conceptual textos narrativos,
descritivos e instrutivos, expositivos, argumentativos e dialogados, imitando
textos modelo.
|
|||
LCLB2.4.3. Realiza esquemas e mapas, e explica por escrito o significado
dos elementos visuais que poden aparecer nos textos.
|
CMCCT
CD
|
Realiza esquemas e mapas establecendo as adecuadas relacións xerárquicas
entre as ideas principais e cando menos algunhas ideas secundarias. Explica
por escrito o significado dalgúns dos elementos visuais más destacables que
poden aparecer nos textos.
|
|||
b
h
|
B3.1. Recoñecemento, uso e explicación das categorías gramaticais:
substantivo, adxectivo, determinante, pronome, verbo, adverbio, preposición,
conxunción e interxección.
B3.2. Coñecemento, uso e valoración das normas ortográficas e
gramaticais, recoñecendo o seu valor social e a necesidade de cinguirse a
elas para conseguir unha comunicación eficaz.
|
B3.1. Aplicar os coñecementos sobre a lingua e as súas normas de uso para
resolver problemas de comprensión de textos orais e escritos e para a
composición e a revisión progresivamente autónoma dos textos propios e
alleos.
|
LCLB3.1.1. Recoñece e explica o uso das categorías gramaticais nos
textos, e utiliza este coñecemento para corrixir erros de concordancia en
textos propios e alleos.
|
CCL
|
Recoñece e explica o uso das categorías gramaticais máis importantes
(substantivo, adxectivo, determinante, pronome, verbo), e utiliza este
coñecemento para corrixir os principais erros de concordancia en textos
propios e alleos.
|
LCLB3.1.2. Recoñece e corrixe erros ortográficos e gramaticais en textos
propios e alleos, aplicando os coñecementos adquiridos para mellorar a
produción de textos nas súas producións orais, escritas e audiovisuais.
|
CCL
|
Recoñece e corrixe os erros ortográficos e gramaticais (h-, b/v, g/j,
ll/y, s/x, c/z, acentuación, concordancia, graos do adxectivo) máis
importantes e habituais en textos propios e alleos, aplicando os coñecementos
adquiridos para mellorar a produción de textos propios.
|
|||
LCLB3.1.3. Coñece e utiliza adecuadamente as formas verbais nas súas
producións orais e escritas.
|
CCL
|
Coñece e utiliza adecuadamente as formas verbais dos verbos regulares e
dos verbos irregulares máis utilizados nas súas producións orais e escritas.
|
|||
e
h
|
B3.3. Manexo de dicionarios e outras fontes de consulta en papel e
formato dixital sobre o uso da lingua.
|
B3.2. Usar de forma efectiva os dicionarios e outras fontes de consulta,
tanto en papel como en formato dixital, para resolver dúbidas en relación ao
manexo da lingua e para enriquecer o propio vocabulario.
|
LCLB3.2.1. Utiliza fontes variadas de consulta en formatos diversos para
resolver as súas dúbidas sobre o uso da lingua e para ampliar o seu
vocabulario.
|
CD
|
Utiliza diccionarios, libros de texto e/ou outras fontes de consulta en
formatos diversos para resolver algunhas das súas dúbidas sobre o uso da
lingua e para ampliar o seu vocabulario.
|
h
|
B3.4. Recoñecemento, uso e explicación dos conectores textuais e dos
principais mecanismos de referencia interna, tanto gramaticais como léxicos.
|
B3.3. Identificar os conectores textuais e os principais mecanismos de
referencia interna presentes nos textos, recoñecendo a súa función na
organización do contido do discurso.
|
LCLB3.3.1. Recoñece, usa e explica os conectores textuais (de adición,
contraste e explicación) e os principais mecanismos de referencia interna,
gramaticais (substitucións pronominais) e léxicos (elipse e substitucións
mediante sinónimos e hiperónimos), valorando a súa función na organización do
contido do texto.
|
CCL
|
Recoñece, usa e explica con progresividade os principais conectores
textuais (de adición, contraste e explicación) e os principais mecanismos de
referencia interna, gramaticais (substitucións pronominais) e léxicos (elipse
e substitucións mediante sinónimos e hiperónimos).
|
a
h
|
B3.5. Recoñecemento, uso e explicación dos recursos de modalización en
función da persoa que fala ou escribe. Expresión da obxectividade e da
subxectividade a través das modalidades oracionais e as referencias internas
ao emisor e ao receptor nos textos.
|
B3.4. Identificar a intención comunicativa da persoa que fala ou escribe.
|
LCLB3.4.1. Recoñece a expresión da obxectividade ou subxectividade
identificando as modalidades asertivas, interrogativas, exclamativas,
desiderativas, dubitativas e imperativas en relación coa intención
comunicativa do emisor.
|
CSC
CCL
|
Recoñece a expresión máis habitual e clara da obxectividade ou
subxectividade, identificando a maioría das modalidades asertivas,
interrogativas, exclamativas, desiderativas, dubitativas e imperativas en
relación coa intención comunicativa do emisor.
|
i
l
|
B3.6. Participación en proxectos (elaboración de materiais multimedia,
folletos, carteis, recensións sobre libros e películas, etc.) nos que se
utilicen varias linguas, tanto curriculares como outras presentes no centro
docente, e relacionados cos elementos transversais, evitando estereotipos
lingüísticos ou culturais.
|
B3.5. Participar en proxectos (elaboración de materiais multimedia,
folletos, carteis, recensións sobre libros e películas, etc.) nos que se
utilicen varias linguas, tanto curriculares como outras presentes no centro
docente, e relacionados cos elementos transversais, evitando estereotipos
lingüísticos ou culturais.
|
LCLB3.5.1. Participa en proxectos (elaboración de materiais multimedia,
folletos, carteis, recensións sobre libros e películas, obras de teatro,
etc.) nos que se utilizan varias linguas e relacionados cos elementos
transversais, evita estereotipos lingüísticos ou culturais, e valora as
competencias que posúe como persoa plurilingüe.
|
CCL
CAA
|
Participa suficientemente en proxectos nos que se utilizan varias linguas
e relacionados cos elementos transversais, evita estereotipos lingüísticos ou
culturais, e valora as competencias que posúe como persoa plurilingüe.
|
a
h
i
ñ
o
|
B3.7. Recoñecemento da diversidade lingüística propia do ámbito persoal,
social e mediático.
|
B3.6. Recoñecer e valorar a diversidade lingüística, con especial
atención á realidade do centro docente e do ámbito social do alumnado.
|
LCLB3.6.1. Coñece e valora a diversidade lingüística do seu grupo, do
centro docente e do seu ámbito social próximo.
|
CSC
|
Coñece minimamente a diversidade lingüística do seu grupo, do seu centro
docente e do seu ámbito social próximo.
|
g
h
|
B3.8. Identificación e progresiva utilización dos coñecementos sobre as
linguas para desenvolver unha competencia comunicativa integrada.
|
B3.7. Reflexionar sobre o sistema e as normas de uso das linguas,
mediante a comparación e a transformación de textos, enunciados e palabras, e
utilizar estes coñecementos para solucionar problemas de comprensión e para a
produción de textos.
|
LCLB3.7.1. Utiliza os coñecementos lingüísticos de ámbito contextual,
textual, oracional e da palabra, desenvolvidos no curso nunha das linguas,
para mellorar a comprensión e produción dos textos traballados en calquera
das outras.
|
CAA
|
Utiliza algúns dos coñecementos lingüísticos -especialmente se son froito
dun explícito reparto de contidos entre os profesores das materias-
desenvolvidos no curso nunha das linguas, para mellorar a comprensión e
produción dos textos traballados en calquera das outras.
|
|
|||||
h
l
n
|
B4.1. Lectura libre de obras da literatura española e universal, e da
literatura xuvenil, como fonte de pracer, de enriquecemento persoal e de
coñecemento do mundo, para lograr o desenvolvemento dos seus propios gustos e
intereses literarios, e a súa autonomía de lectura.
|
B4.1. Ler fragmentos ou obras da literatura española e universal de todos
os tempos, e da literatura xuvenil, próximas aos propios gustos e ás propias
afeccións, amosando interese pola lectura.
|
LCLB4.1.1. Le e comprende cun grao crecente de interese e autonomía obras
literarias próximas aos seus gustos, ás súas afeccións e aos seus intereses.
|
CCL
CCEC
|
Le e comprende un mínimo dunha obra literaria por trimestre próxima aos
seus gustos, ás súas afeccións e aos seus intereses.
|
h
l
n
|
B4.1. Lectura libre de obras da literatura española e universal, e da
literatura xuvenil, como fonte de pracer, de enriquecemento persoal e de
coñecemento do mundo, para lograr o desenvolvemento dos seus propios gustos e
intereses literarios, e a súa autonomía de lectura.
|
B4.2. Fomentar o gusto e o hábito pola lectura en todas as súas
vertentes: como fonte de acceso ao coñecemento e como instrumento de lecer e
diversión que permite explorar mundos diferentes aos nosos, reais ou
imaxinarios.
|
LCLB4.2.1. Fala na clase dos libros e comparte as súas impresións cos
compañeiros e coas compañeiras.
|
CCEC
|
Fala cando menos ocasionalmente na clase dos libros e comparte as súas
impresións cos compañeiros e compañeiras.
|
LCLB4.2.2. Dramatiza fragmentos literarios breves desenvolvendo
progresivamente a expresión corporal como manifestación de sentimentos e
emocións, respectando as producións das demais persoas.
|
CCEC
CSC
|
Dramatiza cando menos unha vez ao trimestre fragmentos literarios breves
desenvolvendo progresivamente a expresión corporal como manifestación de
sentimentos e emocións, respectando as producións das demais persoas.
|
|||
h
l
n
|
B4.2. Redacción de textos de intención literaria a partir da lectura de
textos utilizando as convencións formais do xénero e con intención lúdica e
creativa.
|
B4.3. Redactar textos persoais de intención literaria seguindo as
convencións do xénero, con intención lúdica e creativa.
|
LCLB4.3.1. Redacta textos persoais de intención literaria a partir de
modelos dados seguindo as convencións do xénero con intención lúdica e
creativa.
|
CCL
CCEC
|
Redacta con suficiente corrección textos persoais de intención literaria
a partir de modelos dados seguindo as principais convencións do xénero con intención lúdica
e creativa.
|
LCLB4.3.2. Desenvolve o gusto pola escritura como instrumento de
comunicación capaz de analizar e regular os seus propios sentimentos.
|
CCEC
CSIE
|
Desenvolve progresivamente o gusto pola escritura como instrumento de
comunicación capaz de analiza e regular os seus propios sentimentos.
|
SEGUNDO DE ESO.
Obxectivos
|
Contidos
|
Criterios de avaliación
|
Estándares de Aprendizaxe
|
Competencias clave
|
Grao mínimo de concreción
|
h
m
|
B1.1. Comprensión, interpretación e valoración de textos orais en
relación co ámbito de uso: ámbito persoal, educativo ou escolar, e social.
|
B1.1. Escoitar de forma activa, comprender, interpretar e valorar textos
orais propios dos ámbitos persoal, educativo ou escolar, e social.
|
LCLB1.1.1. Comprende o sentido global de textos orais propios do ámbito
persoal, escolar/ educativo e social, identificando a estrutura, a
información relevante e a intención comunicativa do/da falante.
|
CCL
|
Comprende o sentido global de textos orais propios do ámbito persoal,
escolar/educativo e social, identificando de maneira aproximada (aínda con
erros menores) a estrutura, a información relevante e a intención
comunicativa do/da falante.
|
LCLB1.1.2. Retén información relevante e extrae informacións concretas.
|
CCL
|
Retén a maior parte da información
relevante e extrae informacións concretas.
|
|||
LCLB1.1.3. Segue e interpreta instrucións orais respectando a xerarquía
dada.
|
CCL
|
Case sempre segue e interpreta instrucións orais respectando a xerarquía
dada.
|
|||
h
m
|
B1.2. Comprensión, interpretación e valoración de textos orais en
relación coa súa finalidade: textos narrativos, descritivos, instrutivos,
expositivos e textos argumentativos. Diálogo.
|
B1.2. Escoitar de xeito activo, comprender, interpretar e valorar textos
orais de diferente tipo.
|
LCLB1.2.1. Comprende o sentido global de textos orais de intención
narrativa, descritiva, instrutiva, expositiva e argumentativa, identificando
a información relevante, determinando o tema e recoñecendo a intención
comunicativa do/da falante, así como a súa estrutura e as estratexias de
cohesión textual oral.
|
CCL
|
Comprende o sentido global de textos orais de intención narrativa,
descritiva, instrutiva, expositiva e argumentativa, identificando de maneira
aproximada (aínda con erros menores) a información relevante, determinando o
tema e recoñecendo na maior parte dos casos a intención comunicativa do/da
falante, así como alguns aspectos significativos da súa estrutura e as estratexias
de cohesión textual oral.
|
LCLB1.2.2. Retén información relevante e extrae informacións concretas.
|
CCL
|
Retén a maior parte da información
relevante e extrae informacións concretas.
|
|||
LCLB1.2.3. Utiliza progresivamente os instrumentos adecuados para
localizar o significado de palabras ou enunciados descoñecidos (demanda
axuda, procura en dicionarios, lembra o contexto en que aparece, etc.).
|
CAA
|
Utiliza progresivamente os instrumentos adecuados para localizar o
significado de palabras ou enunciados descoñecidos (demanda axuda, procura en
dicionarios, lembra o contexto en que aparece, etc.).
|
|||
LCLB1.2.4. Resume textos narrativos, descritivos, instrutivos,
expositivos e argumentativos de forma clara, recollendo as ideas principais e
integrando a información en oracións que se relacionen loxicamente e
semanticamente.
|
CCL
CAA
|
Resume textos narrativos, descritivos, instrutivos, expositivos e
argumentativos de forma progresivamente máis clara, recollendo a maior parte
das ideas principais e integrando de maneira progresiva a información en
oracións que se relacionen loxicamente e semanticamente.
|
|||
h
m
|
B1.3. Escoita activa e cumprimento das normas básicas que favorecen a
comunicación.
|
B1.3. Escoitar de xeito activo e comprender o sentido global de textos
orais.
|
LCLB1.3.1. Observa e analiza as intervencións particulares de cada
participante nun debate tendo en conta o ton empregado, a linguaxe que se
utiliza, o contido e o grao de respecto cara ás opinións das demais persoas.
|
CCL
CSC
|
Observa e analiza progresivamente as intervencións particulares de cada
participante nun debate tendo en conta a maioría destes aspectos: o ton
empregado, a linguaxe que se utiliza, o contido e o grao de respecto cara ás
opinións das demais persoas.
|
h
|
B1.4. Coñecemento e uso progresivamente autónomo das estratexias
necesarias para a produción e a avaliación de textos orais. Aspectos verbais
e non verbais.
|
B1.4. Comprender o sentido global de textos orais.
|
LCLB1.4.1. Recoñece o proceso de produción de discursos orais valorando a
claridade expositiva, a adecuación, a coherencia do discurso e a cohesión dos
contidos.
|
CSIE
|
Recoñece o proceso de produción de discursos orais valorando progresivamente
a maior parte destes aspectos: a claridade expositiva, a adecuación, a
coherencia do discurso e a cohesión dos contidos.
|
LCLB1.4.2. Recoñece a importancia dos aspectos prosódicos, da linguaxe
non verbal e da xestión de tempos, e o emprego de axudas audiovisuais en
calquera tipo de discurso.
|
CD
CCL (engadido por min)
|
Recoñece progresiva e suficientemente a importancia dos aspectos
prosódicos, da linguaxe non verbal e da xestión de tempos, e o emprego de
axudas audiovisuais en calquera tipo de discurso.
|
|||
LCLB1.4.3. Recoñece os erros da produción oral propia e allea a partir da
práctica habitual da avaliación e autoavaliación, e propón solucións para
melloralas.
|
CAA
|
Recoñece os erros máis relevantes da produción oral propia e allea a
partir da práctica habitual da avaliación e autoavaliación, e -cando menos
ocasionalmente- propón solucións para melloralas.
|
|||
a
d
g
|
B1.6. Participación en debates, coloquios e conversas espontáneas
respectando as normas básicas de interacción, intervención e cortesía que
regulan estas prácticas orais.
B1.7. Creación de textos orais e audiovisuais que reproduzan situacións
reais ou imaxinarias de comunicación.
|
B1.6. Participar e valorar a intervención en debates, coloquios e
conversas espontáneas.
|
LCLB1.6.1. Cínguese ao tema, non divaga e atende as instrucións do/da
moderador/a en debates e coloquios.
|
CSC
|
Cínguese suficientemente ao tema, non divaga apenas e atende case sempre
as instrucións do/da moderador/a en debates e coloquios.
|
LCLB1.6.2. Respecta as normas de cortesía que deben dirixir as conversas
orais axustándose á quenda de palabra, respectando o espazo, xesticulando
adecuadamente, escoitando activamente as demais persoas e usando fórmulas de
saúdo e despedida.
|
CCL
CSC
|
Respecta progresivamente a maior parte das normas de cortesía que deben
dirixir as conversas orais axustándose á quenda de palabra, respectando o
espazo, xesticulando adecuadamente, escoitando activamente as demais persoas
e usando fórmulas de saúdo e despedida.
|
|||
b
h
|
B2.1. Coñecemento e uso das técnicas e estratexias necesarias para a
comprensión de textos escritos.
|
B2.1. Aplicar estratexias de lectura comprensiva e crítica de textos.
|
LCLB2.1.1. Pon en práctica diferentes estratexias de lectura en función
do obxectivo e o tipo de texto.
|
CCL
|
Pon en práctica algunhas das diferentes estratexias de lectura en función
do obxectivo e o tipo de texto.
|
LCLB2.1.2. Comprende o significado das palabras propias de nivel formal
da lingua e incorpóraas ao seu repertorio léxico.
|
CCL
|
Comprende o significado dalgunhas das palabras propias de nivel formal da
lingua e incorpóraas progresivamente ao seu repertorio léxico.
|
|||
LCLB2.1.3. Relaciona a información explícita e implícita dun texto, e
pona en relación co contexto.
|
CCEC
|
Relaciona progresiva e suficientemente a información explícita e
implícita dun texto, e pona en relación co contexto.
|
|||
LCLB2.1.4. Deduce a idea principal dun texto e recoñece as ideas
secundarias, comprendendo as relacións que se establecen entre elas.
|
CCL
|
Deduce a idea principal dun texto e recoñece a maior parte das ideas
secundarias, comprendendo as relacións que se establecen entre elas.
|
|||
LCLB2.1.5. Fai inferencias e hipóteses sobre o sentido dunha frase ou dun
texto que conteña diferentes matices semánticos e que favorezan a construción
do significado global e a avaliación crítica.
|
CMCCT
|
Fai progresivamente algunhas inferencias e hipóteses sobre o sentido
dunha frase ou dun texto que conteña diferentes matices semánticos e que
favorezan a construción do significado global e a avaliación crítica.
|
|||
b
h
l
|
B2.2. Lectura, comprensión e interpretación de textos narrativos,
descritivos, instrutivos, expositivos e argumentativos.
|
B2.2. Ler, comprender, interpretar e valorar textos en diferentes
formatos e soportes.
|
LCLB2.2.1. Localiza, relaciona e secuencia informacións explícitas e
implícitas nun texto, e deduce informacións ou valoracións implícitas.
|
CCL
|
Localiza, relaciona e secuencia progresivamente informacións explícitas e algunhas das
informacións implícitas nun texto, e deduce algunhas informacións ou
valoracións implícitas.
|
LCLB2.2.2. Interpreta, explica e deduce a información dada en diagramas,
gráficas, fotografías, mapas conceptuais, esquemas, etc.
|
CMCCT
|
Interpreta, explica e deduce progresivamente a información máis relevante
dada en diagramas, gráficas, fotografías, mapas conceptuais, esquemas, etc.
|
|||
b
e
h
|
B2.3. Utilización progresivamente autónoma da biblioteca escolar e das
tecnoloxías da información e da comunicación como fonte de obtención de
información. Educación para o uso, o tratamento e a produción de información.
|
B2.3. Procurar e manexar información, na biblioteca e noutras fontes, en
papel ou dixital, para integrala nun proceso de aprendizaxe continua.
|
LCLB2.3.1. Utiliza de xeito autónomo diversas fontes de información
integrando os coñecementos adquiridos nos seus discursos orais ou escritos.
|
CD
|
Utiliza de xeito progresivamente autónomo diversas fontes de información
integrando os coñecementos adquiridos nos seus discursos orais ou escritos.
|
LCLB2.3.2. Coñece o funcionamento de bibliotecas (escolares, locais,
etc.) e de bibliotecas dixitais, e é capaz de solicitar autonomamente libros,
vídeos, etc.
|
CD
|
Coñece o funcionamento da biblioteca escolar do centro e de bibliotecas
dixitais, e é capaz de solicitar autonomamente libros, vídeos, etc.
|
|||
g
h
|
B2.4. Coñecemento e uso das técnicas e as estratexias para a produción de
textos escritos: planificación, obtención de datos, organización da
información, redacción e revisión do texto. A escritura como proceso.
|
B2.4. Aplicar progresivamente as estratexias necesarias para producir
textos adecuados, coherentes e cohesionados.
|
LCLB2.4.1. Aplica técnicas diversas para planificar os seus escritos
(esquemas, árbores, mapas conceptuais etc.) e redacta borradores de
escritura.
|
CSIE
|
Aplica progresivamente técnicas diversas para planificar os seus escritos
(esquemas, árbores, mapas conceptuais etc.) e redacta borradores de
escritura.
|
LCLB2.4.2. Escribe textos usando o rexistro adecuado, organizando as
ideas con claridade, enlazando enunciados en secuencias lineais cohesionadas
e respectando as normas gramaticais e ortográficas.
|
CCL
|
Escribe textos con progresiva mellora usando o rexistro adecuado,
organizando as ideas con suficiente claridade, enlazando enunciados en
secuencias lineais cohesionadas e respectando na maior parte dos casos as
principais normas gramaticais e ortográficas.
|
|||
e
h
i
l
|
B2.5. Produción de textos escritos e audiovisuais relacionados co ámbito
persoal, educativo ou escolar, e social.
B2.6. Produción de textos escritos e audiovisuais narrativos,
descritivos, instrutivos, expositivos e argumentativos, e escritura de textos
dialogados.
|
B2.5. Escribir textos en diferentes soportes e formatos, en relación co
ámbito de uso.
|
LCLB2.5.1. Escribe textos propios do ámbito persoal e familiar, escolar
ou educativo e social, imitando textos modelo.
|
CCL
|
Escribe con progresiva corrección textos propios do ámbito persoal e
familiar, escolar ou educativo e social, imitando textos modelo.
|
LCLB2.5.2. Escribe textos narrativos, descritivos e instrutivos,
expositivos, argumentativos e dialogados, imitando textos modelo.
|
CCEC
|
Escribe con progresiva corrección textos narrativos, descritivos e
instrutivos, expositivos, argumentativos e dialogados, imitando textos
modelo.
|
|||
LCLB2.5.3. Realiza esquemas e mapas, e explica por escrito o significado
dos elementos visuais que poden aparecer nos textos.
|
CMCCT
CD
|
Realiza esquemas e mapas, e explica por escrito con progresiva e
suficiente corrección o significado dos elementos visuais que poden aparecer
nos textos.
|
|||
|
Bloque 3. Coñecemento da lingua
|
|
|
||
b
h
|
B3.1. Recoñecemento, uso e explicación das categorías gramaticais:
substantivo, adxectivo, determinante, pronome, verbo, adverbio, preposición,
conxunción e interxección.
B3.2. Coñecemento, uso e valoración das normas ortográficas e
gramaticais, recoñecendo o seu valor social e a necesidade de cinguirse a
elas para conseguir unha comunicación eficaz.
|
B3.1. Aplicar os coñecementos sobre a lingua e as súas normas de uso para
resolver problemas de comprensión de textos orais e escritos, e para a
composición e a revisión progresivamente autónoma dos textos propios e
alleos.
|
LCLB3.1.1. Recoñece e explica o uso das categorías gramaticais nos
textos, e utiliza este coñecemento para corrixir erros de concordancia en
textos propios e alleos.
|
CCL
|
Recoñece e explica o uso das categorías gramaticais máis relevantes nos
textos, e utiliza este coñecemento para corrixir algúns erros de concordancia
en textos propios e alleos.
|
LCLB3.1.2. Recoñece e corrixe erros ortográficos e gramaticais en textos
propios e alleos, aplicando os coñecementos adquiridos para mellorar a
produción de textos nas súas producións orais, escritas e audiovisuais.
|
CCL
|
Recoñece e corrixe progresivamente os principais erros ortográficos e
gramaticais en textos propios e alleos, aplicando os coñecementos adquiridos
para mellorar a produción de textos nas súas producións orais, escritas e
audiovisuais.
|
|||
LCLB3.1.3. Coñece e utiliza adecuadamente as formas verbais nas súas
producións orais e escritas.
|
CCL
|
Coñece e utiliza adecuada e progresivamente as principais formas verbais
nas súas producións orais e escritas.
|
|||
b
h
|
B3.3. Comprensión e interpretación dos compoñentes do significado das
palabras: denotación e connotación.
|
B3.2. Comprender o significado das palabras en toda a súa extensión para
recoñecer e diferenciar os usos obxectivos dos subxectivos.
|
LCLB3.2.1. Diferencia os compoñentes denotativos e connotativos no
significado das palabras dentro dunha frase ou un texto oral ou escrito.
|
CCL
|
Diferencia progresivamente os compoñentes denotativos e algúns
compoñentes connotativos no significado das palabras dentro dunha frase ou un
texto oral ou escrito.
|
h
|
B3.4. Coñecemento reflexivo das relacións semánticas que se establecen
entre as palabras.
|
B3.3. Comprender e valorar as relacións de igualdade e de contrariedade
que se establecen entre as palabras e o seu uso no discurso oral e escrito.
|
LCLB3.3.1. Recoñece e usa sinónimos e antónimos dunha palabra, e explica
o seu uso concreto nunha frase ou nun texto oral ou escrito.
|
CCL
|
Recoñece e usa sinónimos e antónimos dunha palabra, e explica o seu uso
concreto nunha frase ou nun texto oral ou escrito.
|
h
n
|
B3.5. Observación, reflexión e explicación dos cambios que afectan o
significado das palabras: causas e mecanismos. Metáfora, metonimia, palabras
tabú e eufemismos.
|
B3.4. Recoñecer os cambios de significado que afectan a palabra no texto:
metáfora, metonimia, palabras tabú e eufemismos.
|
LCLB3.4.1. Recoñece e explica o uso metafórico e metonímico das palabras
nunha frase ou nun texto oral ou escrito.
|
CCEC
|
Recoñece e explica con progresividade e suficiente claridade na maior
parte das veces o uso metafórico e metonímico das palabras nunha frase ou nun
texto oral ou escrito.
|
LCLB3.4.2. Recoñece e explica os fenómenos contextuais que afectan o
significado global das palabras: tabú e eufemismo.
|
CCEC
|
Recoñece e explica suficientemente os fenómenos contextuais que afectan o
significado global das palabras: tabú e eufemismo.
|
|||
h
|
B3.6. Recoñecemento, uso e explicación dos conectores textuais e dos
principais mecanismos de referencia interna, tanto gramaticais como léxicos.
|
B3.5. Identificar os conectores textuais e os principais mecanismos de
referencia interna presentes nos textos, recoñecendo a súa función na
organización do contido do discurso.
|
LCLB3.5.1. Recoñece, usa e explica os conectores textuais (de adición,
contraste e explicación) e os principais mecanismos de referencia interna,
gramaticais (substitucións pronominais) e léxicos (elipse e substitucións
mediante sinónimos e hiperónimos), e valora a súa función na organización do
contido do texto.
|
CCL
|
Recoñece, usa e explica con progresividade os principais conectores
textuais (de adición, contraste e explicación) e os principais mecanismos de
referencia interna, gramaticais (substitucións pronominais) e léxicos (elipse
e substitucións mediante sinónimos e hiperónimos), e valora a súa función na
organización do contido do texto.
|
a
h
|
B3.7. Recoñecemento, uso e explicación dos recursos de modalización en
función da persoa que fala ou escribe. Expresión da obxectividade e a
subxectividade a través das modalidades oracionais e as referencias internas
ao emisor e ao receptor nos textos.
|
B3.6. Identificar a intención comunicativa da persoa que fala ou escribe.
|
LCLB3.6.1. Explica a diferenza significativa que implica o uso dos tempos
e modos verbais.
|
CCL
|
Explica a diferenza significativa que implica o uso dos tempos e modos
verbais.
|
i
l
|
B3.8. Participación en proxectos (elaboración de materiais multimedia, folletos,
carteis, recensións sobre libros e películas, etc.) nos que se utilicen
varias linguas, tanto curriculares como outras presentes no centro docente, e
relacionados cos elementos transversais, evitando estereotipos lingüísticos
ou culturais.
|
B3.7. Participar en proxectos (elaboración de materiais multimedia,
folletos, carteis, recensións sobre libros e películas, etc.) nos que se
utilicen varias linguas, tanto curriculares como outras presentes no centro
docente, e relacionados cos elementos transversais, evitando estereotipos
lingüísticos ou culturais.
|
LCLB3.7.1. Participa en proxectos (elaboración de materiais multimedia,
folletos, carteis, recensións sobre libros e películas, obras de teatro,
etc.) nos que se utilizan varias linguas e relacionados cos elementos
transversais, evita estereotipos lingüísticos ou culturais, e valora as
competencias que posúe como persoa plurilingüe.
|
CCL
|
Participa suficientemente en proxectos (elaboración de materiais
multimedia, folletos, carteis, recensións sobre libros e películas, obras de
teatro, etc.) nos que se utilizan varias linguas e relacionados cos elementos
transversais, evita estereotipos lingüísticos ou culturais, e valora as
competencias que posúe como persoa plurilingüe.
|
a
h
i
ñ
o
|
B3.9. Recoñecemento da diversidade lingüística propia do ámbito persoal,
social e mediático.
|
B3.8. Recoñecer e valorar a diversidade lingüística, con especial atención
á realidade galega.
|
LCLB3.8.1. Coñece e valora a diversidade lingüística de Galicia.
|
CSC
|
Coñece e valora suficientemente a diversidade lingüística de Galicia.
|
g
h
|
B3.10. Identificación e progresiva utilización dos coñecementos sobre as
linguas para desenvolver unha competencia comunicativa integrada.
|
B3.9. Reflexionar sobre o sistema e as normas de uso das linguas,
mediante a comparación e a transformación de textos, enunciados e palabras, e
utilizar estes coñecementos para solucionar problemas de comprensión e para a
produción de textos.
|
LCLB3.9.1. Utiliza os coñecementos lingüísticos de ámbito contextual,
textual, oracional e da palabra, desenvolvidos no curso nunha das linguas,
para mellorar a comprensión e a produción dos textos traballados en calquera
das outras.
|
CAA
|
Utiliza os coñecementos lingüísticos -especialmente os que sexan froito
dun explícito reparto de contidos entre os profesores das materias- de ámbito
contextual, textual, oracional e da palabra, desenvolvidos no curso nunha das
linguas, para mellorar a comprensión e a produción dos textos traballados en
calquera das outras.
|
|
Bloque 4. Educación literaria
|
|
|
||
h
l
n
c
|
B4.1. Lectura libre de obras da literatura española e universal, e da
literatura xuvenil, como fonte de pracer, de enriquecemento persoal e de
coñecemento do mundo, para lograr o desenvolvemento dos seus propios gustos e
intereses literarios, e a súa autonomía de lectura.
|
B4.1. Ler fragmentos ou obras da literatura española e universal de todos
os tempos e da literatura xuvenil, próximas aos propios gustos e ás
afeccións, amosando interese pola lectura.
|
LCLB4.1.1. Le e comprende cun grao crecente de interese e autonomía obras
literarias próximas aos seus gustos, ás
súas afeccións e aos seus intereses.
|
CCL
|
Le e comprende cun grao crecente de interese e autonomía como mínimo
unha obra literaria por trimestre
próxima aos seus gustos, ás súas
afeccións e aos seus intereses.
|
h
l
n
c
|
B4.1. Lectura libre de obras da literatura española e universal, e da
literatura xuvenil como fonte de pracer, de enriquecemento persoal e de
coñecemento do mundo, para lograr o desenvolvemento dos seus propios gustos e
intereses literarios, e a súa autonomía de lectura.
|
B4.2. Promover a reflexión sobre a conexión entre a literatura e o resto
das artes (música, pintura, cine, etc.), como expresión do sentimento humano,
analizando e interrelacionando obras literarias, musicais, arquitectónicas,
etc. personaxes e temas de todas as épocas.
|
LCLB4.2.1. Desenvolve progresivamente a capacidade de reflexión
observando, analizando e explicando a relación entre diversas manifestacións
artísticas de todas as épocas (música, pintura, cine, etc.).
|
CCEC
|
Desenvolve progresivamente a capacidade de reflexión observando,
analizando e explicando de acordo coas orientacións do docente os aspectos
máis destacables da relación entre diversas manifestacións artísticas de
todas as épocas (música, pintura, cine, etc.).
|
LCLB4.2.2. Recoñece e comenta o mantemento ou a evolución de
personaxes-tipo, temas e formas ao longo de diversos períodos
histórico-literarios ata a actualidade.
|
CAA
|
Recoñece e comenta suficientemente -de acordo coas indicacións do
docente- o mantemento ou a evolución de personaxes-tipo, temas e formas ao
longo de diversos períodos histórico-literarios ata a actualidade.
|
|||
h
l
n
c
|
B4.1. Lectura libre de obras da literatura española e universal, e da
literatura xuvenil, como fonte de pracer, de enriquecemento persoal e de
coñecemento do mundo, para lograr o desenvolvemento dos seus propios gustos e
intereses literarios, e a súa autonomía de lectura.
|
B4.3. Fomentar o gusto e o hábito pola lectura en todas as súas
vertentes: como fonte de acceso ao coñecemento e como instrumento de lecer e
diversión que permite explorar mundos diferentes aos nosos, reais ou
imaxinarios.
|
LCLB4.3.1. Fala na clase dos libros e comparte as súas impresións
cos/coas compañeiros/as.
|
CCL
CSC
|
Fala na clase cando menos ocasionalmente cando así se lle pregunta dos
libros e comparte as súas impresións cos/coas compañeiros/as.
|
LCLB4.3.2. Le en voz alta modulando, adecuando a voz, apoiándose en
elementos da comunicación non verbal e potenciando a expresividade verbal.
|
CCL
|
Le en voz alta modulando, adecuando suficientemente a voz, apoiándose en
elementos da comunicación non verbal e potenciando progresivamente a
expresividade verbal.
|
|||
h
l
n
|
B4.2. Redacción de textos de intención literaria a partir da lectura de
textos, utilizando as convencións formais do xénero e con intención lúdica e
creativa.
|
B4.4. Redactar textos persoais de intención literaria seguindo as
convencións do xénero, con intención lúdica e creativa.
|
LCLB4.4.1. Redacta textos persoais de intención literaria a partir de
modelos dados seguindo as convencións do xénero, con intención lúdica e
creativa.
|
CCL
CCEC
|
Redacta con suficiente corrección textos persoais de intención literaria
a partir de modelos dados seguindo as principais convencións do xénero, con
intención lúdica e creativa.
|
LCLB4.4.2. Desenvolve o gusto pola escritura como instrumento de
comunicación capaz de analizar e regular os seus propios sentimentos.
|
CAA
|
Desenvolve progresivamente o gusto pola escritura como instrumento de
comunicación capaz de analizar e regular os seus propios sentimentos.
|
TEMPORALIZACIÓN Y
TAREAS
Cuatro sesiones:
-
Grupo grande: Se les plantea la pregunta si
saben qué es un texto expositivo audiovisual y si se les ocurren ejemplos.
Cuando alguien responda que un documental, se les preguntará qué es un
documental.
-
Grupo grande: Vemos dos documentales.
-
Trabajo individual: Características del texto
expositivo audiovisual.
Dado
que son alumnos de doce, trece, catorce años a lo sumo, es necesario ofrecerles
una serie de preguntas que les orienten para llegar a conocer las
características del texto expositivo audiovisual. Tienen que entregar una
redacción en las que respondan a las siguientes cuestiones.
Elementos que
componen un documental:
-
Exposición/explicación de ideas y conceptos.
¿Cómo lo hacen? ¿Qué función cumplen las imágenes? ¿Y la voz en off? ¿Y la
música?
-
Entrevistas: ¿a qué personas se entrevista? ¿son
argumentos de autoridad? ¿se monta una entrevista de un documental igual que
una entrevista en un plató de televisión, por ejemplo? ¿cómo se introduce la
entrevista en la estructura del documental?
-
Recreaciones narrativas de algunos mitos. ¿Cómo
lo hacen? ¿Se hace igual que en el cine convencional? ¿Qué función cumple la
voz en off? ¿Y las imágenes? ¿Y la música?
La rúbrica de evaluación es si contestan bien o no a
las preguntas y si el texto es coherente, correcto y si está cohesionado.
Dos sesiones:
-
Grupos de dos o tres alumnos: Les proponemos que
hagan un guión de documental sobre As
lendas de Moaña. Para esto tienen que echar mano de la información de la
unidad anterior (qué es un mito, una leyenda, la literatura oral, diferentes
leyendas gallegas y de Moaña).
Dos sesiones:
-
Gran grupo: entre todos, a partir de lo que han
hecho en las sesiones anteriores, hacemos entre todos un guión para el
documental.
Actividad extraescolar:
-
Grabar el documental.
-
Se contempla la colaboración del equipo de
edición del IES A Paralaia.
-
También
se contempla traducir el documental al gallego.
-
El documental será alojado en el blog sobre
mitología gallega que hemos hecho y en la página de televisión escolar del
concello.
No hay comentarios:
Publicar un comentario